Zorgzame en praktische ondersteuning tijdens en na de uitvaart

Administratieve nasleep

Er moet zoveel geregeld worden...

Nadat uw dierbare is overleden, is dit aangegeven bij de Burgelijke Stand in de gemeente van overlijden. Wanneer u een uitvaartbegeleider in de arm heeft genomen en uw vertrouwen kreeg de uitvaart van uw dierbare te verzorgen, zal deze de aangifte voor u gedaan hebben. Als het goed is, heeft u de Akte van Overlijden overhandigd gekregen. Bewaar deze goed, deze heeft u nodig om meerdere zaken te regelen. 

Na de uitvaart lijkt de wereld min of meer tot stilstand te zijn gekomen. De intense dagen rond het overlijden en het voorbereiden van de uitvaart maken plaats voor een tijd van leegte. Hierin ontstaat ruimte voor de rouw.

Ieder mens is uniek, ieder afscheid is anders. Zo is ook iedere afwikkeling na overlijden anders en uniek. Bij plotseling overlijden ziet alles er heel anders uit dan bij een afscheid dat in rust kan worden voorbereid.

Tijdens deze periode wordt zichtbaar dat er nog veel praktische zaken moeten worden geregeld. De administratieve nasleep van een overlijden kan erg pittig zijn als je een emotioneel zware tijd doormaakt.

Daarnaast is het mogelijk dat u zaken moet afhandelen waar u nog niet eerder mee te maken hebt gehad, bijvoorbeeld doordat de overleden partner zich altijd bezig hield met de administratie en de financiën.

 

Het effect van een zorgzame ondersteuning is groot, is mijn ervaring. Het geeft mij voldoening om u te ondersteunen en te helpen op een voor u passende manier.

Rianne Markwat